کد خبر: ۹۰۹۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
تعداد بازدید: ۱۷۸
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید بر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی مرهون استقبال مستضعفان بود، گفت: برخی دولت‌ها با مفاهیم و اهداف انقلاب همراه نبودند و حتی سیاست‌های ضد عدالت و فقرزا اجرا کردند.

مستضفعان، پیشگامان انقلاب| نهضت مرهون اقشار ضعیف بود، اما برخی دولت‌‌ها به آن‌ها بی‌توجهی کردندبه گزارش خبرداغ ، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با  فارس، درباره نقش و جایگاه مستضعفان در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران که بعد از تلاش‌ها و مجاهدت‌های فراوان در سال 1357 به ثمر نشست، مرهون حرکت امام راحل و استقبال مستضعفان جامعه بوده است و وقتی سخن از «مستضعفان» می‌‌گوییم، این آیه شریفه قرآن درباره قیام حضرت مهدی (عج) مطرح می‌شود که هدف از قیام ایشان را برتری مستضعفان و جایگزین شدن آنان به جای مستکبران می‌داند.

وی با بیان اینکه مستضعفان فراتر از فقرا و محرومان معنی می‌شوند، گفت:‌ در ادبیات قرآنی، مستضعفان کسانی هستند که در تنگنا و سختی هستند و تحت ظلم و ستم نظام سلطه قرار گرفته‌اند. این مفهوم شامل عامه مردم ما می‌شود که آن زمان تحت سلطه نظام طاغوتی بوده‌اند و آیه شریفه قرآن در خصوص اینکه مستضعفان وارثان زمین خواهند شد، درباره آنها صدق می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد:‌ روحیه و ادبیات و منش حضرت امام و آموزه‌های ایشان دائماً متوجه رفع فقر و محرومیت از محرومان جامعه و همه محرومان جهان بوده و با مرور سخنان حضرت امام (ره) این نکته به دست می‌آید که مبارزه با مستکبران و حمایت از مظلومان و مستضعفان محور رسالت‌های انقلاب اسلامی است.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: یکی از دغدغه‌های امام راحل همواره این بوده که در جامعه اسلامی نباید دو طبقه ثروتمند و فقیر برقرار باشند و ثروتمندان باید حقوق نیازمندان را بپردازند و حکومت اسلامی مکلف است که حقوق مستضعفان را با وضع قوانین مناسب، از ثروتمندان بگیرد تا ثروت‌های بی‌حساب و تکاثری در جامعه در دست عده‌ای انباشته نشود.

* نقش دست‌اندرکاران بیگانه با مفاهیم انقلاب، در بی‌توجهی به حقوق مستضعفان

وی درباره اینکه انقلاب اسلامی چقدر در تحقق این هدف (توجه به حقوق مستضعفان و برقراری عدالت) موفق بوده است،‌ گفت: تلاش سیاست‌گذاران عالی نظام و رهبران انقلاب یعنی حضرت امام و مقام معظم رهبری دائماً بر این هدف متمرکز بوده تا برای رفع فقر و برقراری عدالت و ادای حقوق مستضعفان برنامه‌ریزی و اقدام شود، اما متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که در مقاطعی، کسانی دست‌اندرکار امور اقتصادی کشور شدند که با این مفاهیم و اهداف انقلاب اسلامی همراه نبوده‌اند و حتی سیاست‌های ضد عدالت و فقرزا اجرا کردند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ رهبر معظم انقلاب چند سال پیش هشدار دادند که ما در پیاده کردن عدالت، از اهداف و مأموریت‌های انقلاب اسلامی عقب مانده‌ایم؛ معنی این سخن آن است که اگر ما در حوزه‌هایی مانند اقتدار دفاعی و امنیتی، یا توسعه علمی و فناوری، پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم اما در برقراری عدالت، عقب‌ماندگی‌های قابل توجه داریم و امروز دولت سیزدهم در این حوزه وظیفه سنگینی بر دوش دارد.

* توسعه اقتصادی بدون عدالت محقق نمی‌شود

مصباحی‌مقدم همچنین درباره نسبت میان توسعه اقتصادی و پیشرفت و نیز توجه به حقوق مستضعفان در جامعه گفت:‌ در اقتصاد لیبرال نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید ثروتمندان باید ثروتمندتر شوند تا سرمایه‌گذاری بیشتر شود و سرریز سرمایه‌گذاری فقر را از بین ببرد.

وی تصریح کرد: خطای بزرگ این نظریه به حدی بوده که رفع فقر از راه توسعه حتی در کشورهای بزرگ اروپایی نیز محقق نشده و در کشورهای بزرگ هم اگر موفقیتی برای رفع فقر و توجه به حقوق محرومان به دست آمده، از راه اعتراضات و مبارزات اقشار محروم و مستضعف مانند کارگران و کشاورزان به دست آمده است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تأکید کرد:‌ توسعه اقتصادی بدون عدالت محقق نمی‌شود،‌ چرا که با عدالت است که تقاضا برای کالاهای مورد نیاز افزایش می‌یابد و در نتیجه آن تولید رونق می‌یابد، چون هر چه تولید رونق یابد، بازار مصرف بزرگ‌تری فراهم می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، نیروی کار به عنوان موتور محرکه تولید وقتی می‌تواند بهتر کار کند که نیازهایش برطرف شده باشد و دچار فقر و بیماری نباشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بنابراین، توجه به موضوع عدالت و حقوق مستضعفان در تمام برنامه‌های اقتصادی و سیاسی، یک امر ضروری و حیاتی است که غفلت از آن می‌تواند کشور را در این حوزه چندین سال به عقب براند.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: